dimarts, 18 de maig del 2010

RECULL DE JOCS

JOC DE FALDA
Des de sempre, les persones que han tingut cura dels nadons han jugat amb ells per entretenir-los. El pas del temps ha fet que alguns d'aquests jocs passin de generació en generació, són els que ha seleccionat el criteri espontani popular. Malgrat la seva aparent simplicitat, són petites obres d'art que no només entretenen sinó que faciliten el desenvolupament dels nens, els ajuden a adquirir els primers coneixements, estimulen els seus sentits i enforteixen la relació amb els adults. En aquesta pàgina trobareu un recull de jocs de falda 

JOC DE CARRER
Aquests jocs anys enrere eren practicats als carrers i les places de pobles i ciutats. Les noves característiques dels grans nuclis urbans (trànsit, edificacions...) no permeten realitzar molts d'aquests jocs, però sempre podem trobar un racó en el pati d'una escola o al mig d'una placeta per a poder jugar.
Alguns dels jocs que trobareu en aquest apartat necessiten de la fabricació d'algun material específic: com les baldufes, els patacons o els bilboquets. D'altres, simplement podreu jugar-los si disposeu del material de rebuig adequat, com les xapes o les pedres.
Però s'hagin de construir o no, només caldrà que tingueu el material de desfeta a l'abast. Ja veureu que bé funcionen.  

JOC LLIURE
Amb els jocs en grup els nens i les nenes potencien l'agilitat, l'equilibri, l'habilitat i l'organització entre ells, es tracta de jocs lliures, ells mateixos decideixen si volen fer una carrera de sacs o bé jugar a estirar la corda, saltar a corda, jugar a gomes., la xarranca.., entre molts altres jocs.

.   La xarranca
    Avui dia s’hi juga d’aquesta manera, primer de tot els nens dibuixen la seva “Xarranca” damunt una superfície asfaltada. Pot ser un conjunt de requadres distribuïts en cercle o en espiral. Les mides dels requadres depenen de l’edat dels nens, de manera que puguin anar al quadrat següent d'un salt. S'hi juga amb un marcador, normalment una pedreta (un palet) o un tros de rajola.  El primer jugador llença el seu marcador al primer quadrat. Ha d’anar a parar dins del quadrat sense tocar cap línia. Si no és així, el jugador perd el torn. Si el jugador el llença bé, ha de saltar dins el requadre a peu coix. Quan el jugador arriba al final del dibuix (el darrer requadre), es gira i salta de quadre en quadre en sentit contrari i s’atura per recollir la seva pedra. El jugador continua tirant la seva pedra en un quadrat i continuant de la mateixa manera. Perd el torn si salta damunt d’una línia, es descuida un quadrat o perd l’equilibri. Ha de repetir la seqüència quan li torni a tocar. El primer jugador que completa tot el recorregut per cada requadre numerat de la “Xarranca” és el guanyador.

    ADRECES D'INTERÈS

    http://www.laginesta.com/treballs04/6JT-%20jocs%20tradicionals.html

    http://www.bcn.es/infancia/catala/jocs/jocs_cat.html 

    dijous, 13 de maig del 2010

    VALORS I INCONVENIENTS

    VALORS QUE FOMENTA 
    • Transmissió identitat històrica, popular, lúdica i cultural
    • Les relacions intergeneracionals i la transmissió de vocabulari poc utilitzat.
    • Les relacions entre cultures i veure que hi ha moltes similituds i variacions sobre el mateix joc.
    • Depèn de cada joc, tots ells exerciten capacitats i destreses diferents. 
    • Un valor comú i general és la socialització.
    • Comunicació diàleg i negociació i cooperació.
    • En general posen en acció impulsos atàvics i energies instintives i a l’hora ajuden a controlar-los.
    • Autonomia dels infants. 
    •    Enfortiment del caràcter a través de l’acceptació de les normes, la presa de decisions, l’acceptació de les conseqüències de l’actuació pròpia. Acceptar quan s’ha fallat, en ocasions acceptar una penalització, o bé aprendre a guanyar i saber que cal continuar jugant i que es pot perdre una alta vegada, és un entrenament per a la vida adulta.
    • Permet descobrir moltes habilitats i estratègies que ens semblen desconegudes.
    • Sostenibilitat: s’adapten al material i a l’espai on es troben. 
    • Consum responsable, no consumista. 
    • Igualtat d’oportunitats per a tothom.

    INCONVENIENTS
    • Només amb l’acompanyament dels adults és fa difícil la seva generalització.
    • Hi ha poques possibilitats de transmissió dels jocs i les normes entre els infants. Si la transmissió és d’adult a grup d’infants, el joc tradicional perd una bona part del seu caràcter.
    • Quan hi ha transmissió entre infants, els més grans assumeixen un rol que pot ser molt positiu, però també hi ha el risc que abusin dels petits.  
    • Voler fer-los competitius.
    • Que es vegin passat de moda i es desprestigiïn.

    CONSELLS PER A LA PRÀCTICA
    • Estimular sobretot espais de lleure no dirigits per adults, compartits entre infants de diverses edats per fomentar la transmissió dels jocs tradicionals d’infant a infant. 
    • Potenciar que els infants més  grans puguin ensenyar a jugar els més petits.
    • Promoure a diferents nivells del joc no dirigit i del “joc al carrer”.
    • Recuperar i aplicar aquests jocs en diferents àmbits:  escolar, familiar, lleure, esport…
    • Les trobades familiars són un bon moment per fer-ho.
    • Promoure que es facin de manera sistemàtica